Kreatív ügynökségi helyzetkép 2015

Az elmúlt években a marketing kommunikációs ügynökségek jelentős változásokat éltek meg a válság és a technológia átalakulása miatt. Mi a lehetséges válasz a kihívásokra?


A felmérésről

A ClickZ felmérése a marketing kommunikációs ügynökségek helyzetéről, amelyet a Maconomy vállalatirányítási rendszer a kreatív ügynökségek ERP rendszerének fejlesztője, a Deltek szponzorált.

Az elemzés elkészítése során több mint 250 kreatív ügynökséget kérdeztek meg világszerte az őket érintő kihívásokról és lehetőségekről.

Kreatív ügynökségek ERP rendszere

A felmérés főbb megállapításai

Válság és változás a marketing kommunikációs piacon

Az elmúlt években a kreatív ügynökségek jelentős változásokat éltek meg a válság és a technológia átalakulása miatt.

Kihívások a kreatív ügynökségek előtt

A felmérés során legtöbb visszajelzés két csoportba volt sorolható: erőforrás tervezés és menedzsment, illetve számlázás és nyereségesség.

Ismerje meg, hogyan képes a Maconomy a kreatív ügynökségek ERP rendszere hatékonyan támogatni a marketing kommunikációs cégek működést!

Erőforrás tervezés és menedzsment:

  • Képzett munkaerő felvétele és megtartása
  • Folyamatos készenlét biztosítása
  • Új területek és szolgáltatások hozzáadása
  • Munkatársak kiégése
  • Integráció
  • Szakmai területek együttműködés

A tehetséges kreatív munkatársak megtalálása és megtartása a sikeres működés alapfeltétele.

A motivált munkatársakkal rendelkező ügynökségek akár 22 százalékkal nagyobb teljesítményt is nyújthatnak (Business Reporter).

Az éves munkaerő toborzási és megtartási költségek a marketing kommunikációs iparágban: 287 millió dollár (IPA).

Egy új munkatárs átlagos betanulási ideje 5-7 hónap (IPA).

Számlázás és nyereségesség:

  • Ügyfél elvárások: olcsóbban, jobban, gyorsabban
  • Ügyfelek alul-számlázása
  • Projekt scope kontrollja
  • Nyereségesség elvárás
  • Munkaerő-költség növekedése
  • Kiszervezés

A nyereség optimalizálás négy lehetséges módszere:

  • Az összes munkatársnak meg kell értenie a profithányad fontosságát, hogy mindenki egy nyelvet beszéljen.
  • Készítsük előrejelzéseket a lehető leghamarabb, megbízható adatokra építve, célspecifikus rendszerekkel.
  • Cél, hogy részleteiben meg tudjuk határozni a nyereséget minden egyes ügyfélmunkát végző munkatársra és projektre vetítve.
  • Az összes adatot egy rendszerben kell tárolni, így pontosabb és teljes képet kapunk a jelenlegi és jövőbeni költségekről.

A kreatív ügynökségek sikeres működésének feltételei

  • A megfelelő tehetségek felkutatása és megtartása, főleg a digitális területeken.
  • A rendelkezésre álló adatok elemzése és értelmezése.
  • A technológiai változások követése.
  • Ügyfél-oldali csapatok által jelentett kihívások kezelése.

Ismerje meg, hogyan képes a Maconomy a kreatív ügynökségek ERP rendszere hatékonyan támogatni a marketing kommunikációs cégek működést!

A kreatív ügynökségek helyzetképe 2015. – Slideshow

A kreatív ügynökségek helyzetképe 2015.

Töltse le a marketing kommunikációs iparág részletes elemzését!

Kreatív-ügynökségek-helyzetkép-2015.pdf

Kreatív ügynökségek helyzetképe – 2015. Iparági elemzés

A slideshow szöveges tartalma

1. Cím

Kreatív ügynökségek, reklámügynökségek, PR ügynökségek, marketing-kommunikációs cégek helyzetképe – 2015. TRL Hungary Kft. – Maconomy, az ügynökségi ERP rendszer

2. Bevezetés

3. Válaszadók száma és összetétele

Az elmúlt években a kreatív ügynökségek jelentős változásokat éltek meg a válság és a technológia átalakulása miatt. A ClickZ Deltek által szponzorált felmérése több mint 250 kreatív ügynökséget kérdezett meg világszerte az őket érintő kihívásokról. A válaszadók között kis cégek és piacvezető szervezetek is megtalálhatók.

A Deltek a Maconomy vállalatirányítási rendszer fejlesztője. A Maconomy ERP a marketing kommunikációs ügynökségek integrált vállalatirányítási megoldása, amelynek hazai disztribútora a TRL Hungary Kft.

Válaszadók összetétele:

  • Direktor: 42%
  • C-level: 15%
  • Menedzser: 14%
  • Szenior: 12%
  • Középvezető: 11%
  • Junior: 3%
  • Szabadúszó: 3%

4. A kreatív ügynökségek jelenlegi legnagyobb kihívásai

Szerettük volna azonosítani és megérteni a kreatív ügynökségeket érintő jelentősebb kihívásokat, illetve az azokra adott válaszaikat. Megkértük őket, hogy rangsorolják a számukra fontos problémákat.

Bár számos területet érintettek a válaszok, a legtöbb visszajelzés két csoportba volt sorolható: erőforrás tervezés és menedzsment, illetve számlázás és nyereségesség. Elemzésünkben ezeket a területeket ismertetjük részletesen.

Kihívások az erőforrás tervezés és menedzsment terén (válaszadók aránya):

  • Képzett munkaerő felvétele és megtartása: 13%
  • Folyamatos készenlét biztosítása: 10%
  • Új területek és szolgáltatások hozzáadása: 9%
  • Munkatársak kiégése: 7%
  • Integráció: 3%
  • Területek együttműködése: 2%

Kihívások a számlázás és nyereségesség terén (válaszadók aránya):

  • Ügyfél elvárások: olcsóbban, jobban, gyorsabban: 19%
  • Ügyfelek alul-számlázása: 12%
  • Projekt scope kontrollja: 10%
  • Nyereségesség elvárás: 8%
  • Munkaerő-költség növekedése: 2%
  • Kiszervezés 1%

5. Erőforrás tervezés és menedzsment

Ismerje meg, hogyan képes a Maconomy a kreatív ügynökségek ERP rendszere hatékonyan támogatni a marketing kommunikációs cégek működést!

6. Legfontosabb erőforrás-tervezési és menedzsment kihívások

Amikor megkértük az ügynökségek munkatársait, hogy állítsák fontossági sorrendbe azokat a kihívásokat, amikkel szembesülnek, egy olyan iparágat láttunk, amelyben a projektek munkaerővel való ellátása problémás, a kreatív munkatársak ideje nem megfelelően kihasznált, illetve az ügynökségek nem megfelelően használják a munkaerő tervezését és menedzselését támogató eszközöket.

Válaszok megoszlása:

  • Képzett munkaerő felvétele és megtartása:
  • 13% Folyamatos készenlét biztosítása: 10%
  • Új területek és szolgáltatások hozzáadása: 9%
  • Munkatársak kiégése: 7%
  • Integráció: 3%
  • Területek együttműködése: 2%

7. Miért fontos a munkatársak megtartása?

1. A tehetséges kreatív munkatársak megtalálása és megtartása a sikeres működés alapfeltétele.

2. A motivált munkatársakkal rendelkező ügynökségek akár 22 százalékkal nagyobb teljesítményt is nyújthatnak (Business Reporter).

3. Az éves munkaerő toborzási és megtartási költségek a marketing kommunikációs iparágban: 287 millió dollár (IPA).

4. Egy új munkatárs átlagos betanulási ideje 5-7 hónap (IPA).

8. Hét ok, ami miatt szabadúszókat foglalkoztatnak ügynökségek

A felmérés szerint az ügynökségek a munkaerő problémák egy részét szabadúszókkal oldják meg. Míg egy külsős alvállalkozó bevonása a csúcsidőszakban logikus lépés lehet, azonban sok esetben akkor is megtörténik, amikor a belső erőforrások is rendelkezésre állnak, csak esetleg egy másik részlegen.

A szabadúszók túlzott használata főleg akkor fordul elő, ha a projekt szkópot túllépjük, ami jelentős mértékben csökkenti a nyereséget is. Ennek ellenére a válaszadók 80 százaléka vesz igénybe szabadúszókat, 15 százalékuk esetében a munkaerő több mint fele külsős.

A szabadúszók 34 százalékát speciális tudásuk, 20 százalékát a rugalmasságuk és 18 százalékát rövid lefutású projektek miatt alkalmazzák.

Válaszok megoszlása:

  • Speciális képességek elérése: 34%
  • Rugalmas rendelkezésre állás miatt: 20%
  • Rövid átfutású projektek elvégzése: 18%
  • Projektek gyorsabb befejezése miatt: 12%
  • Állandó munkaerő járulékos költségeinek csökkentése: 11%
  • Megfelelő felvételi stratégia hiánya: 4%
  • Szabadúszók olcsóbbak: 1%

Ismerje meg a Maconomy kreatív ügynökségek ERP rendszerének erőforrás tervező megoldását!

9. Az elmúlt évben a marketing szereplők feladatköre kibővült

A külső szabadúszó kiterjedt alkalmazása nem csökkenti az állandó munkatársak terheit. A válaszadók több mint nyolcvan százaléka azt tapasztalta az elmúlt tizenkét hónapban, hogy a szerepkörükhöz tartozó feladatok köre jelentős mértékben megnőtt, ami azt jelzi, hogy az egyéni leterheltség folyamatosan nő, ahogy a projektek gyűlnek.

Bővült a feladatköre?

  • Igen, nagymértékben: 53%
  • Igen, kissé: 29%
  • Nem, ugyanakkora maradt: 14%
  • Nem, a feladatköröm csökkent: 4%

10. Több időt tölt belső adminisztrációs és ellenőrző feladatokkal, mint ügyfél munkákkal?

A külső szabadúszók alkalmazása nem csökkenti a kreatív ügynökségek adminisztrációs terheit sem. Valójában a válaszadók kétharmada több időt tölt belsős adminisztrációs és ellenőrző jellegű munkákat, mint kreatív ügyfélmunkákkal, ami egyébként a feladatuk lenne.

Ezek összhatása jelentős lehet, nem csak a kreatív tevékenységekre szánható idő csökkenése miatt, hanem a munkatársak elégedetlensége, az elmulasztott határidők és a túlfutások miatt is.

Több időt tölt adminisztrációval és ellenőrzéssel, mint munkával?

  • Semleges: 29%
  • Egyetért: 29%
  • Nem ért egyet: 28%
  • Teljesen egyetért: 8%
  • Teljesen nem ért egyet: 6%

11. Szeretné megtudni, hogyan képes a Maconomy a teljes ügynökségi működést hatékonyan támogatni?

Ismerje meg  a Maconomy vállalatirányítási rendszert, a kreatív ügynökségek ERP rendszerét!

12. Erőforrás tervezés és menedzsment

Az ügynökségek megfelelő ütemben adaptálják az erőforrás tervező és menedzsment megoldásokat, így a munkatársak az ügyfelekre tudnak koncentrálni Jó hír hogy léteznek olyan IT megoldások, amelyek segítségével hatékonyan lehet az erőforrásokat és a projekteket tervezni és menedzselni, így a munkatársak jobban tudnak az ügyfélmunkákra koncentrálni.

Ennek ellenére a válaszadók fele szerint a cégük nem használja ki a technológiában rejlő lehetőségeket, így nem tudják optimalizálni az erőforrás és projekt tervezési tevékenységeiket.

Hogyan kezelik az erőforrás tervezési és menedzsment kihívásokat az ügynökségek? Amíg egy részük hatékonyan használja a meglevő eszközöket, addig sokan nehézségekkel küzdenek.

Az ügynökségek megfelelő ütemben adaptálják az erőforrás tervező és menedzsment megoldásokat, így a munkatársak az ügyfelekre tudnak koncentrálni? (válaszok megoszlása):

  • Teljesen egyetért: 8 %
  • Egyetért: 38%
  • Semleges: 26%
  • Nem ért egyet: 21%
  • Kifejezetten nem ért egyet: 7%

13. Hogyan kezelik az ügynökségek az erőforrás tervezéssel és menedzsmenttel kapcsolatos kihívásokat?

Jellemző válaszok:

  • Meggyőződünk róla, hogy minden új munkatársunk hozzáad legalább egy új és értékes képességet a csapathoz.
  • Rendszereink és folyamataink szinkronizáltak, így például a munkaidő rögzítés közvetlenül a naptárból történik.
  • Alkalmazásokat használunk az elérhetőségek nyomonkövetésére, így a megfelelő emberek kerülnek a projektekre.
  • Finomhangoljuk a külsősök felvételi és támogatási folyamatait.
  • A korábbi munkák tapasztalataira építve tervezünk, nyilvánvalónak tűnik, de hatékony.
  • Kiszervezéssel.
  • Homokba dugjuk a fejünket…
  • Sajnos rengeteg időt töltünk veszekedéssel.
  • Sehogy, ehelyett lecsökkentjük a belső munkatársak számát és külsősöket alkalmazunk.

14. Számlázás és nyereségesség

Ismerje meg, hogyan képes a Maconomy a kreatív ügynökségek ERP rendszere hatékonyan támogatni a marketing kommunikációs cégek működést!

15. Kihívások a számlázás és a nyereségesség terén

A felmérések szerint a projektek árazása és teljesítése nem problémamentes. „A gyorsabb, jobb és olcsóbb munkavégzésre vonatkozó növekvő ügyfél elvárások kezelése” volt a leggyakrabban említett kihívás. A másik fontos problémát az elvégzett, de ki nem számlázott ügyfélmunkák jelentik.

Válaszok megoszlása:

  • Növekvő ügyfél elvárások kezelése: 19%
  • Ügyfeleknek ledolgozott munka ki nem számlázása: 12%
  • Projekt kereteinek túllépése: 10%
  • Nyereség elvárások: 8%
  • Munkaerő-költség megnő: 2%
  • Kiszervezés: 1%

16. Hogyan árazzák az ügynökségek a projektjeiket?

A válaszadók hétféle projekt árazási módszert említettek, ami azt is jelenti, hogy az alulszámlázás a számítási metódustól független probléma.

A felmérésben részt vevők 34%-a használja az idő- és költség ráfordítás alapú (Time and Materials) árazási technikát.

A fix áras (27%) és az átalánydíjas (retainer) alapú eljárások (23%) is gyakori.

A nyereséghányad megfelelő, a válaszadók 75%-a 10% feletti profitot jelentett, de a KingstonSmithW1 kutatása szerint ez nehezen tartható fent, hiszen 2012 óta bizonyos szektorokban 7%-kal csökkent.

Hogyan árazzák az ügynökségek a projektjeiket?

  • Time and materials: 34%
  • Fix áras (árlista): 27%
  • Fix áras (átalány): 23%
  • Érték alapú árazás: 14%
  • Egyéb: 2%

17. A nyereség optimalizálás négy módszere

1. Az összes munkatársnak meg kell értenie a profithányad fontosságát, hogy mindenki egy nyelvet beszéljen.

2. Készítsük előrejelzéseket a lehető leghamarabb, megbízható adatokra építve, célspecifikus rendszerekkel.

3. Cél, hogy részleteiben meg tudjuk határozni a nyereséget minden egyes ügyfélmunkát végző munkatársra és projektre vetítve.

4. Az összes adatot egy rendszerben kell tárolni, így pontosabb és teljes képet kapunk a jelenlegi és jövőbeni költségekről.

18. Az ügyfelek gyakran megváltoztatják a projektek szkópját

A csökkenő nyereséghányad részben az ügyfelek túlszolgáltatásából is eredhet. A felmérésünkben részt vevők 75 százaléka elmondta, hogy az ügyfelek gyakran változtatják meg a projektek szkópját azok bármely szakaszában.

Azonban kevesebb mint 10 százalékuk említette, hogy mindig kiszámlázzák a többletmunkákat, 16 százalékuk pedig soha, vagy szinte soha nem változtatja az árait még akkor sem, ha a projekt szkópja jelentősen megváltozik.

Válaszok megoszlása:

  • Egyetért: 54%
  • Teljesen egyetért: 22%
  • Semleges: 19%
  • Nem ért egyet: 3%
  • Nagyon nem ért egyet: 1%
  • Egyéb: 1%

Ismerje meg  a Maconomy vállalatirányítási rendszert, a kreatív ügynökségek ERP rendszerét!

19. Rendelkeznek az ügynökségek olyan megoldásokkal, amelyekkel pontosan követhetik a terv és tény költségeket?

Annak ellenére, hogy a szkóp növekedése nagy hatással van a kreatív ügynökségek nyereségességére, a válaszadók közel fele szerint nincs olyan megoldásuk, amellyel pontosan nyomon tudnák követni a költség terv és tény adatokat.

Egyértelmű, hogy az ügynökségek egy értékes lehetőséget hagynak ki azáltal, hogy nem használják a technológiát a probléma feltárására, de akkor milyen stratégiákat használnak? Nem meglepő módon jó pár ügynökség csak küzd a helyzettel. Azonban néhányan olyan megoldásokat és folyamatokat alkalmaznak, amelyek képesek a nyereségességet biztosítani és a kreatív munkatársat idejét megőrizni.

Válaszok megoszlása:

  • Nem ért egyet 20%
  • Semleges 18%
  • Teljesen egyetért 18%
  • Egyetért 38%
  • Nagyon nem ért egyet 6%

20. Hogyan kezelik a kreatív ügynökségek a számlázással és a nyereségesség biztosításával kapcsolatos kihívásokat?

Jellemző válaszok:

„Újragondoljuk az ajánlatadási módszereket és szigorúbb feltételeket és korlátozásokat alkalmazunk.”

„Megpróbáljuk jobban meggondolni, hogy melyik projekthez tudunk értéket hozzáadni és melyik a számunkra is hasznos.”

„Projektmenedzsment és pénzügyi szoftverek bevezetésével.”

„Új gyakorlatokat vezettünk be, hogy a projekteket kereteken belül tudjuk tartani.”

„Rengeteg megbeszélés tartunk…”

„Elkerüljük az árvitákat, ha egy mód van rá.”

„Nem túl jól, a kreatívokat próbáljuk rávenni, hogy legyenek „hatékonyabbak” ami kiöli a kreativitást és hamar kiégnek a munkatársak.”

21. Szeretné megtudni, hogyan képes a Maconomy a teljes ügynökségi működést hatékonyan támogatni?

Ismerje meg  a Maconomy vállalatirányítási rendszert, a kreatív ügynökségek ERP rendszerét!

22. Konklúzió: mi várható a kreatív ügynökségek piacán?

23.Kihívások és trendek

Ahhoz, hogy sikeresek legyünk egy gyorsan változó és folyamatosan fejlődő világban, a kreatív ügynökségeknek fél szemmel mindig a jövőt kell nézniük.

Megkérdeztük a felmérésben résztvevőket, hogy a következő három évben milyen trendekre számítanak elsősorban.

A válaszadók négy fő kihívást azonosítottak, amelyek szerintük meghatározzák a kreatív ügynökségek jövőjét világszerte:

  • a képességhiányt,
  • az adatokat,
  • a technológiát
  • és az ügyféloldali kreatív csapatokat.

Képességhiány: A digitális forradalom alapjaiban változtatta meg a világ működését, a médiafogyasztást, a kommunikációt és a vásárlást. Egész iparágak tűntek el az elmúlt két évtizedben, míg mások a semmiből nőttek óriássá.

A marketing iparág sem marad ki a felfordulásból, a közösségi média, a mobil világ és az internet megváltoztatta a szegmens működését. Míg a legtöbb kreatív ügynökség küzd a digitális képességekkel rendelkező fiatalok megszerzésével, a legidősebb munkatársak tudása sokszor feleslegessé vált.

A meglévő és a szükséges tudás közötti szakadékot a válaszadók jelentős problémának érezték. A megfelelő tehetségek felkutatása és megtartása, főleg a digitális területeken továbbra is kihívást fog jelenteni a kisebb integrált ügynökségeknek.

„A képességek terén általános hiány van az iparágban. Azt gondolom, hogy jobban kell támogatnunk és szerveznünk a külsős munkatársakat és az ügynökségeket összehangoló folyamatokat, ha hosszú távon gondolkodunk.”

“A junior kollégák többet tudnak a digitális megoldásokról, mint a direktorok…”

24. Adatok

Egyre több adat áll a rendelkezésünkre, azonban abból információt előállítani költséges, illetve az ellenőrzésük, tisztításuk és felhasználásuk időigényes. Azok az ügynökségek, amelyek nem tudnak megfelelni az adatokkal kapcsolatos kihívásoknak, veszélyes helyzetben vannak.

A válaszadók szerint az adat, -a felhasználástól kezdve az iparágat gyakorolt hatásokig-, jelentős figyelmet fog igényelni a következő években.

“Az adatok használata alapjaiban fogja megváltoztatni azt, ahogy a feladatainkat végezzük. Sajnos ez olyan jelentős változásokat fog hozni, amelyek közül nem mindegyiknek fogunk örülni.”

„Az adatok és a kinyerhető információ mennyisége elképesztő.”

A legtöbb ügynökség erőforrásai nem elegendőek az értelmezésükhöz.

Ismerje meg, hogyan képes a Maconomy a kreatív ügynökségek ERP rendszere hatékonyan támogatni a marketing kommunikációs cégek működést!

25. Technológia

A technológiai változások sebessége nő, vagy követjük ezt, vagy lemaradunk. A marketing szakma sem kivétel ez alól, robotok bukkannak fel az üzletekben és a leveleink szoftverek válogatják.

A trendekkel együtt mozgás kiemelt fontosságú lesz a jövőben.

„A technológia a legnagyobb kihívás, az ügynökségek vagy tartják az iramot, vagy lemaradnak.”

„A vásárlók már most találkoznak az első robotokkal a kiskereskedelmi környezetben.”

26. Ügyfél-oldali csapatok

Ahogyan a globális gazdaság kilábal a mély és elhúzódó válságból, az ügynökségek egy új versenytársat kapnak, az ügyféloldali marketing csapatot.

Hirtelen a munkaerő-piac tele lett olyan végzősökkel, akik anyanyelvi szinten beszélik a digitális nyelvet. Mivel a költségkeretek nyomottak, az árak pedig nőnek, a marketing házon belülre ültetése gazdaságilag vonzó lehetőséggé vált.

Több válaszadó szerint erre a jelenségre oda kell figyelni a közeljövőben.

„A további specializációt a munkatársak ügyfelek általi felvétele fokozza, különösen az adat- menedzsment és elemzés területein.”

„Az ügynökségeket kifacsarják, ahogy az ügyfelek átveszik a szakértelmet házon belülre.”

„Az ügyfelek saját maguknak toboroznak kreatív munkaerőt, így biztosítva a számukra szükséges képességek folyamatos rendelkezésre állását, ahelyett, hogy ügynökségektől kérnék azt.”

További hírek a Maconomy ERP rendszerről

Marketing kommunikációs ügynökségek helyzete 2021
Maconomy 2.5.1 version
Maconomy ERP rendszer cikk
ERP folyamatautomatizálás
Maconomy vállalatirányítási rendszer 2.4.4 verzió
Vállalatirányítási rendszerek fejlődése 2019
Szabályozási kockázatok szolgáltató cégeknél
Munkaerőhiány kezelése Maconomy ERP
Hibrid vállalatirányítási rendszer