Kreatív ügynökségi helyzetkép 2015
Az elmúlt években a marketing kommunikációs ügynökségek jelentős változásokat éltek meg a válság és a technológia átalakulása miatt. Mi a lehetséges válasz a kihívásokra?
A felmérésről
A ClickZ felmérése a marketing kommunikációs ügynökségek helyzetéről, amelyet a Maconomy vállalatirányítási rendszer a kreatív ügynökségek ERP rendszerének fejlesztője, a Deltek szponzorált.
Az elemzés elkészítése során több mint 250 kreatív ügynökséget kérdeztek meg világszerte az őket érintő kihívásokról és lehetőségekről.
A felmérés főbb megállapításai
Válság és változás a marketing kommunikációs piacon
Az elmúlt években a kreatív ügynökségek jelentős változásokat éltek meg a válság és a technológia átalakulása miatt.
Kihívások a kreatív ügynökségek előtt
A felmérés során legtöbb visszajelzés két csoportba volt sorolható: erőforrás tervezés és menedzsment, illetve számlázás és nyereségesség.
Ismerje meg, hogyan képes a Maconomy a kreatív ügynökségek ERP rendszere hatékonyan támogatni a marketing kommunikációs cégek működést!
Erőforrás tervezés és menedzsment:
- Képzett munkaerő felvétele és megtartása
- Folyamatos készenlét biztosítása
- Új területek és szolgáltatások hozzáadása
- Munkatársak kiégése
- Integráció
- Szakmai területek együttműködés
A tehetséges kreatív munkatársak megtalálása és megtartása a sikeres működés alapfeltétele.
A motivált munkatársakkal rendelkező ügynökségek akár 22 százalékkal nagyobb teljesítményt is nyújthatnak (Business Reporter).
Az éves munkaerő toborzási és megtartási költségek a marketing kommunikációs iparágban: 287 millió dollár (IPA).
Egy új munkatárs átlagos betanulási ideje 5-7 hónap (IPA).
Számlázás és nyereségesség:
- Ügyfél elvárások: olcsóbban, jobban, gyorsabban
- Ügyfelek alul-számlázása
- Projekt scope kontrollja
- Nyereségesség elvárás
- Munkaerő-költség növekedése
- Kiszervezés
A nyereség optimalizálás négy lehetséges módszere:
- Az összes munkatársnak meg kell értenie a profithányad fontosságát, hogy mindenki egy nyelvet beszéljen.
- Készítsük előrejelzéseket a lehető leghamarabb, megbízható adatokra építve, célspecifikus rendszerekkel.
- Cél, hogy részleteiben meg tudjuk határozni a nyereséget minden egyes ügyfélmunkát végző munkatársra és projektre vetítve.
- Az összes adatot egy rendszerben kell tárolni, így pontosabb és teljes képet kapunk a jelenlegi és jövőbeni költségekről.
A kreatív ügynökségek sikeres működésének feltételei
- A megfelelő tehetségek felkutatása és megtartása, főleg a digitális területeken.
- A rendelkezésre álló adatok elemzése és értelmezése.
- A technológiai változások követése.
- Ügyfél-oldali csapatok által jelentett kihívások kezelése.
A kreatív ügynökségek helyzetképe 2015. – Slideshow
A kreatív ügynökségek helyzetképe 2015.
Töltse le a marketing kommunikációs iparág részletes elemzését!
Kreatív-ügynökségek-helyzetkép-2015.pdfKreatív ügynökségek helyzetképe – 2015. Iparági elemzés
A slideshow szöveges tartalma
1. Cím
Kreatív ügynökségek, reklámügynökségek, PR ügynökségek, marketing-kommunikációs cégek helyzetképe – 2015. TRL Hungary Kft. – Maconomy, az ügynökségi ERP rendszer
2. Bevezetés
3. Válaszadók száma és összetétele
Az elmúlt években a kreatív ügynökségek jelentős változásokat éltek meg a válság és a technológia átalakulása miatt. A ClickZ Deltek által szponzorált felmérése több mint 250 kreatív ügynökséget kérdezett meg világszerte az őket érintő kihívásokról. A válaszadók között kis cégek és piacvezető szervezetek is megtalálhatók.
A Deltek a Maconomy vállalatirányítási rendszer fejlesztője. A Maconomy ERP a marketing kommunikációs ügynökségek integrált vállalatirányítási megoldása, amelynek hazai disztribútora a TRL Hungary Kft.
Válaszadók összetétele:
- Direktor: 42%
- C-level: 15%
- Menedzser: 14%
- Szenior: 12%
- Középvezető: 11%
- Junior: 3%
- Szabadúszó: 3%
4. A kreatív ügynökségek jelenlegi legnagyobb kihívásai
Szerettük volna azonosítani és megérteni a kreatív ügynökségeket érintő jelentősebb kihívásokat, illetve az azokra adott válaszaikat. Megkértük őket, hogy rangsorolják a számukra fontos problémákat.
Bár számos területet érintettek a válaszok, a legtöbb visszajelzés két csoportba volt sorolható: erőforrás tervezés és menedzsment, illetve számlázás és nyereségesség. Elemzésünkben ezeket a területeket ismertetjük részletesen.
Kihívások az erőforrás tervezés és menedzsment terén (válaszadók aránya):
- Képzett munkaerő felvétele és megtartása: 13%
- Folyamatos készenlét biztosítása: 10%
- Új területek és szolgáltatások hozzáadása: 9%
- Munkatársak kiégése: 7%
- Integráció: 3%
- Területek együttműködése: 2%
Kihívások a számlázás és nyereségesség terén (válaszadók aránya):
- Ügyfél elvárások: olcsóbban, jobban, gyorsabban: 19%
- Ügyfelek alul-számlázása: 12%
- Projekt scope kontrollja: 10%
- Nyereségesség elvárás: 8%
- Munkaerő-költség növekedése: 2%
- Kiszervezés 1%
5. Erőforrás tervezés és menedzsment
6. Legfontosabb erőforrás-tervezési és menedzsment kihívások
Amikor megkértük az ügynökségek munkatársait, hogy állítsák fontossági sorrendbe azokat a kihívásokat, amikkel szembesülnek, egy olyan iparágat láttunk, amelyben a projektek munkaerővel való ellátása problémás, a kreatív munkatársak ideje nem megfelelően kihasznált, illetve az ügynökségek nem megfelelően használják a munkaerő tervezését és menedzselését támogató eszközöket.
Válaszok megoszlása:
- Képzett munkaerő felvétele és megtartása:
- 13% Folyamatos készenlét biztosítása: 10%
- Új területek és szolgáltatások hozzáadása: 9%
- Munkatársak kiégése: 7%
- Integráció: 3%
- Területek együttműködése: 2%
7. Miért fontos a munkatársak megtartása?
1. A tehetséges kreatív munkatársak megtalálása és megtartása a sikeres működés alapfeltétele.
2. A motivált munkatársakkal rendelkező ügynökségek akár 22 százalékkal nagyobb teljesítményt is nyújthatnak (Business Reporter).
3. Az éves munkaerő toborzási és megtartási költségek a marketing kommunikációs iparágban: 287 millió dollár (IPA).
4. Egy új munkatárs átlagos betanulási ideje 5-7 hónap (IPA).
8. Hét ok, ami miatt szabadúszókat foglalkoztatnak ügynökségek
A felmérés szerint az ügynökségek a munkaerő problémák egy részét szabadúszókkal oldják meg. Míg egy külsős alvállalkozó bevonása a csúcsidőszakban logikus lépés lehet, azonban sok esetben akkor is megtörténik, amikor a belső erőforrások is rendelkezésre állnak, csak esetleg egy másik részlegen.
A szabadúszók túlzott használata főleg akkor fordul elő, ha a projekt szkópot túllépjük, ami jelentős mértékben csökkenti a nyereséget is. Ennek ellenére a válaszadók 80 százaléka vesz igénybe szabadúszókat, 15 százalékuk esetében a munkaerő több mint fele külsős.
A szabadúszók 34 százalékát speciális tudásuk, 20 százalékát a rugalmasságuk és 18 százalékát rövid lefutású projektek miatt alkalmazzák.
Válaszok megoszlása:
- Speciális képességek elérése: 34%
- Rugalmas rendelkezésre állás miatt: 20%
- Rövid átfutású projektek elvégzése: 18%
- Projektek gyorsabb befejezése miatt: 12%
- Állandó munkaerő járulékos költségeinek csökkentése: 11%
- Megfelelő felvételi stratégia hiánya: 4%
- Szabadúszók olcsóbbak: 1%
Ismerje meg a Maconomy kreatív ügynökségek ERP rendszerének erőforrás tervező megoldását!
9. Az elmúlt évben a marketing szereplők feladatköre kibővült
A külső szabadúszó kiterjedt alkalmazása nem csökkenti az állandó munkatársak terheit. A válaszadók több mint nyolcvan százaléka azt tapasztalta az elmúlt tizenkét hónapban, hogy a szerepkörükhöz tartozó feladatok köre jelentős mértékben megnőtt, ami azt jelzi, hogy az egyéni leterheltség folyamatosan nő, ahogy a projektek gyűlnek.
Bővült a feladatköre?
- Igen, nagymértékben: 53%
- Igen, kissé: 29%
- Nem, ugyanakkora maradt: 14%
- Nem, a feladatköröm csökkent: 4%
10. Több időt tölt belső adminisztrációs és ellenőrző feladatokkal, mint ügyfél munkákkal?
A külső szabadúszók alkalmazása nem csökkenti a kreatív ügynökségek adminisztrációs terheit sem. Valójában a válaszadók kétharmada több időt tölt belsős adminisztrációs és ellenőrző jellegű munkákat, mint kreatív ügyfélmunkákkal, ami egyébként a feladatuk lenne.
Ezek összhatása jelentős lehet, nem csak a kreatív tevékenységekre szánható idő csökkenése miatt, hanem a munkatársak elégedetlensége, az elmulasztott határidők és a túlfutások miatt is.
Több időt tölt adminisztrációval és ellenőrzéssel, mint munkával?
- Semleges: 29%
- Egyetért: 29%
- Nem ért egyet: 28%
- Teljesen egyetért: 8%
- Teljesen nem ért egyet: 6%
11. Szeretné megtudni, hogyan képes a Maconomy a teljes ügynökségi működést hatékonyan támogatni?
Ismerje meg a Maconomy vállalatirányítási rendszert, a kreatív ügynökségek ERP rendszerét!
12. Erőforrás tervezés és menedzsment
Az ügynökségek megfelelő ütemben adaptálják az erőforrás tervező és menedzsment megoldásokat, így a munkatársak az ügyfelekre tudnak koncentrálni Jó hír hogy léteznek olyan IT megoldások, amelyek segítségével hatékonyan lehet az erőforrásokat és a projekteket tervezni és menedzselni, így a munkatársak jobban tudnak az ügyfélmunkákra koncentrálni.
Ennek ellenére a válaszadók fele szerint a cégük nem használja ki a technológiában rejlő lehetőségeket, így nem tudják optimalizálni az erőforrás és projekt tervezési tevékenységeiket.
Hogyan kezelik az erőforrás tervezési és menedzsment kihívásokat az ügynökségek? Amíg egy részük hatékonyan használja a meglevő eszközöket, addig sokan nehézségekkel küzdenek.
Az ügynökségek megfelelő ütemben adaptálják az erőforrás tervező és menedzsment megoldásokat, így a munkatársak az ügyfelekre tudnak koncentrálni? (válaszok megoszlása):
- Teljesen egyetért: 8 %
- Egyetért: 38%
- Semleges: 26%
- Nem ért egyet: 21%
- Kifejezetten nem ért egyet: 7%
13. Hogyan kezelik az ügynökségek az erőforrás tervezéssel és menedzsmenttel kapcsolatos kihívásokat?
Jellemző válaszok:
- Meggyőződünk róla, hogy minden új munkatársunk hozzáad legalább egy új és értékes képességet a csapathoz.
- Rendszereink és folyamataink szinkronizáltak, így például a munkaidő rögzítés közvetlenül a naptárból történik.
- Alkalmazásokat használunk az elérhetőségek nyomonkövetésére, így a megfelelő emberek kerülnek a projektekre.
- Finomhangoljuk a külsősök felvételi és támogatási folyamatait.
- A korábbi munkák tapasztalataira építve tervezünk, nyilvánvalónak tűnik, de hatékony.
- Kiszervezéssel.
- Homokba dugjuk a fejünket…
- Sajnos rengeteg időt töltünk veszekedéssel.
- Sehogy, ehelyett lecsökkentjük a belső munkatársak számát és külsősöket alkalmazunk.
14. Számlázás és nyereségesség
15. Kihívások a számlázás és a nyereségesség terén
A felmérések szerint a projektek árazása és teljesítése nem problémamentes. „A gyorsabb, jobb és olcsóbb munkavégzésre vonatkozó növekvő ügyfél elvárások kezelése” volt a leggyakrabban említett kihívás. A másik fontos problémát az elvégzett, de ki nem számlázott ügyfélmunkák jelentik.
Válaszok megoszlása:
- Növekvő ügyfél elvárások kezelése: 19%
- Ügyfeleknek ledolgozott munka ki nem számlázása: 12%
- Projekt kereteinek túllépése: 10%
- Nyereség elvárások: 8%
- Munkaerő-költség megnő: 2%
- Kiszervezés: 1%
16. Hogyan árazzák az ügynökségek a projektjeiket?
A válaszadók hétféle projekt árazási módszert említettek, ami azt is jelenti, hogy az alulszámlázás a számítási metódustól független probléma.
A felmérésben részt vevők 34%-a használja az idő- és költség ráfordítás alapú (Time and Materials) árazási technikát.
A fix áras (27%) és az átalánydíjas (retainer) alapú eljárások (23%) is gyakori.
A nyereséghányad megfelelő, a válaszadók 75%-a 10% feletti profitot jelentett, de a KingstonSmithW1 kutatása szerint ez nehezen tartható fent, hiszen 2012 óta bizonyos szektorokban 7%-kal csökkent.
Hogyan árazzák az ügynökségek a projektjeiket?
- Time and materials: 34%
- Fix áras (árlista): 27%
- Fix áras (átalány): 23%
- Érték alapú árazás: 14%
- Egyéb: 2%
17. A nyereség optimalizálás négy módszere
1. Az összes munkatársnak meg kell értenie a profithányad fontosságát, hogy mindenki egy nyelvet beszéljen.
2. Készítsük előrejelzéseket a lehető leghamarabb, megbízható adatokra építve, célspecifikus rendszerekkel.
3. Cél, hogy részleteiben meg tudjuk határozni a nyereséget minden egyes ügyfélmunkát végző munkatársra és projektre vetítve.
4. Az összes adatot egy rendszerben kell tárolni, így pontosabb és teljes képet kapunk a jelenlegi és jövőbeni költségekről.
18. Az ügyfelek gyakran megváltoztatják a projektek szkópját
A csökkenő nyereséghányad részben az ügyfelek túlszolgáltatásából is eredhet. A felmérésünkben részt vevők 75 százaléka elmondta, hogy az ügyfelek gyakran változtatják meg a projektek szkópját azok bármely szakaszában.
Azonban kevesebb mint 10 százalékuk említette, hogy mindig kiszámlázzák a többletmunkákat, 16 százalékuk pedig soha, vagy szinte soha nem változtatja az árait még akkor sem, ha a projekt szkópja jelentősen megváltozik.
Válaszok megoszlása:
- Egyetért: 54%
- Teljesen egyetért: 22%
- Semleges: 19%
- Nem ért egyet: 3%
- Nagyon nem ért egyet: 1%
- Egyéb: 1%
Ismerje meg a Maconomy vállalatirányítási rendszert, a kreatív ügynökségek ERP rendszerét!
19. Rendelkeznek az ügynökségek olyan megoldásokkal, amelyekkel pontosan követhetik a terv és tény költségeket?
Annak ellenére, hogy a szkóp növekedése nagy hatással van a kreatív ügynökségek nyereségességére, a válaszadók közel fele szerint nincs olyan megoldásuk, amellyel pontosan nyomon tudnák követni a költség terv és tény adatokat.
Egyértelmű, hogy az ügynökségek egy értékes lehetőséget hagynak ki azáltal, hogy nem használják a technológiát a probléma feltárására, de akkor milyen stratégiákat használnak? Nem meglepő módon jó pár ügynökség csak küzd a helyzettel. Azonban néhányan olyan megoldásokat és folyamatokat alkalmaznak, amelyek képesek a nyereségességet biztosítani és a kreatív munkatársat idejét megőrizni.
Válaszok megoszlása:
- Nem ért egyet 20%
- Semleges 18%
- Teljesen egyetért 18%
- Egyetért 38%
- Nagyon nem ért egyet 6%
20. Hogyan kezelik a kreatív ügynökségek a számlázással és a nyereségesség biztosításával kapcsolatos kihívásokat?
Jellemző válaszok:
„Újragondoljuk az ajánlatadási módszereket és szigorúbb feltételeket és korlátozásokat alkalmazunk.”
„Megpróbáljuk jobban meggondolni, hogy melyik projekthez tudunk értéket hozzáadni és melyik a számunkra is hasznos.”
„Projektmenedzsment és pénzügyi szoftverek bevezetésével.”
„Új gyakorlatokat vezettünk be, hogy a projekteket kereteken belül tudjuk tartani.”
„Rengeteg megbeszélés tartunk…”
„Elkerüljük az árvitákat, ha egy mód van rá.”
„Nem túl jól, a kreatívokat próbáljuk rávenni, hogy legyenek „hatékonyabbak” ami kiöli a kreativitást és hamar kiégnek a munkatársak.”
21. Szeretné megtudni, hogyan képes a Maconomy a teljes ügynökségi működést hatékonyan támogatni?
Ismerje meg a Maconomy vállalatirányítási rendszert, a kreatív ügynökségek ERP rendszerét!
22. Konklúzió: mi várható a kreatív ügynökségek piacán?
23.Kihívások és trendek
Ahhoz, hogy sikeresek legyünk egy gyorsan változó és folyamatosan fejlődő világban, a kreatív ügynökségeknek fél szemmel mindig a jövőt kell nézniük.
Megkérdeztük a felmérésben résztvevőket, hogy a következő három évben milyen trendekre számítanak elsősorban.
A válaszadók négy fő kihívást azonosítottak, amelyek szerintük meghatározzák a kreatív ügynökségek jövőjét világszerte:
- a képességhiányt,
- az adatokat,
- a technológiát
- és az ügyféloldali kreatív csapatokat.
Képességhiány: A digitális forradalom alapjaiban változtatta meg a világ működését, a médiafogyasztást, a kommunikációt és a vásárlást. Egész iparágak tűntek el az elmúlt két évtizedben, míg mások a semmiből nőttek óriássá.
A marketing iparág sem marad ki a felfordulásból, a közösségi média, a mobil világ és az internet megváltoztatta a szegmens működését. Míg a legtöbb kreatív ügynökség küzd a digitális képességekkel rendelkező fiatalok megszerzésével, a legidősebb munkatársak tudása sokszor feleslegessé vált.
A meglévő és a szükséges tudás közötti szakadékot a válaszadók jelentős problémának érezték. A megfelelő tehetségek felkutatása és megtartása, főleg a digitális területeken továbbra is kihívást fog jelenteni a kisebb integrált ügynökségeknek.
„A képességek terén általános hiány van az iparágban. Azt gondolom, hogy jobban kell támogatnunk és szerveznünk a külsős munkatársakat és az ügynökségeket összehangoló folyamatokat, ha hosszú távon gondolkodunk.”
„A junior kollégák többet tudnak a digitális megoldásokról, mint a direktorok…”
24. Adatok
Egyre több adat áll a rendelkezésünkre, azonban abból információt előállítani költséges, illetve az ellenőrzésük, tisztításuk és felhasználásuk időigényes. Azok az ügynökségek, amelyek nem tudnak megfelelni az adatokkal kapcsolatos kihívásoknak, veszélyes helyzetben vannak.
A válaszadók szerint az adat, -a felhasználástól kezdve az iparágat gyakorolt hatásokig-, jelentős figyelmet fog igényelni a következő években.
„Az adatok használata alapjaiban fogja megváltoztatni azt, ahogy a feladatainkat végezzük. Sajnos ez olyan jelentős változásokat fog hozni, amelyek közül nem mindegyiknek fogunk örülni.”
„Az adatok és a kinyerhető információ mennyisége elképesztő.”
A legtöbb ügynökség erőforrásai nem elegendőek az értelmezésükhöz.
25. Technológia
A technológiai változások sebessége nő, vagy követjük ezt, vagy lemaradunk. A marketing szakma sem kivétel ez alól, robotok bukkannak fel az üzletekben és a leveleink szoftverek válogatják.
A trendekkel együtt mozgás kiemelt fontosságú lesz a jövőben.
„A technológia a legnagyobb kihívás, az ügynökségek vagy tartják az iramot, vagy lemaradnak.”
„A vásárlók már most találkoznak az első robotokkal a kiskereskedelmi környezetben.”
26. Ügyfél-oldali csapatok
Ahogyan a globális gazdaság kilábal a mély és elhúzódó válságból, az ügynökségek egy új versenytársat kapnak, az ügyféloldali marketing csapatot.
Hirtelen a munkaerő-piac tele lett olyan végzősökkel, akik anyanyelvi szinten beszélik a digitális nyelvet. Mivel a költségkeretek nyomottak, az árak pedig nőnek, a marketing házon belülre ültetése gazdaságilag vonzó lehetőséggé vált.
Több válaszadó szerint erre a jelenségre oda kell figyelni a közeljövőben.
„A további specializációt a munkatársak ügyfelek általi felvétele fokozza, különösen az adat- menedzsment és elemzés területein.”
„Az ügynökségeket kifacsarják, ahogy az ügyfelek átveszik a szakértelmet házon belülre.”
„Az ügyfelek saját maguknak toboroznak kreatív munkaerőt, így biztosítva a számukra szükséges képességek folyamatos rendelkezésre állását, ahelyett, hogy ügynökségektől kérnék azt.”